bnr_home

Polska Podstawa Programowa

MEN

 

 

Obywatele polscy mieszkaj─ůcy w Polsce maj─ů obowi─ůzek prawny realizowania Polskiej Podstawy Programowej (PPP) okre┼Ťlanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) w zakresie szko┼éy podstawowej i gimnazjum. Nasza szko┼éa spe┼énia wszelkie formalne wymagania i ubiega si─Ö o status oddzia┼éu mi─Ödzynarodowego w zakresie edukacji polskiej, co umo┼╝liwi realizacj─Ö obowi─ůzkowego programu polskiego w zmodyfikowanej, uproszczonej formie.

 

W chwili obecnej trwaj─ů prace nad fundamentalnymi zmianami w zakresie struktury i funkcjonowania szkolnictwa polskiego. Bez wzgl─Ödu na wprowadzane zmiany, chcemy Pa┼ästwa poinformowa─ç o rozwi─ůzaniach, kt├│re wypracowali┼Ťmy jako szko┼éa mi─Ödzynarodowa, aby:

  • zapewni─ç Pa┼ästwa dziecku jak najwy┼╝szy poziom edukacji,
  • rozs─ůdnie zarz─ůdza─ç obci─ů┼╝eniem prac─ů, aby oszcz─Ödzi─ç Pa┼ästwu i Pa┼ästwa dziecku niepotrzebnej frustracji zwi─ůzanej z dublowaniem si─Ö programu polskiego i programu mi─Ödzynarodowego,
  • spe┼éni─ç wymagania prawne.

 

 

NASZA STRATEGIA EDUKACJI DZIECI POLSKICH

 

Mi─Ödzynarodowy program IPC to system nauczania opieraj─ůcy si─Ö na zasadach kszta┼écenia zintegrowanego. Realizacja tego programu odbywa si─Ö w j─Özyku angielskim. Za┼éo┼╝enia PPP i IPC s─ů w du┼╝ej mierze zbie┼╝ne. W naszej szkole program nauczania w ka┼╝dej klasie jest realizowany przez dwie osoby pracuj─ůce zespo┼éowo ÔÇô nauczyciela mi─Ödzynarodowego i nauczyciela z polskimi uprawnieniami pedagogicznymi. Zadania polskiego nauczyciela s─ů dwojakie: po pierwsze, s┼éu┼╝y on dodatkow─ů pomoc─ů wszystkim dzieciom w klasie, a po drugie, dba o to aby polskie dzieci poznawa┼éy podstawow─ů terminologi─Ö aktualnie przerabianego materia┼éu tak┼╝e w j─Özyku polskim. Zespo┼éowa praca dw├│ch nauczycieli w ramach IPC spe┼énia wymagania PPP ÔÇô jest to kszta┼écenie zintegrowane, ale z dodatkowym wariantem j─Özykowym.

 

Nasi nauczyciele pracuj─ů w zespo┼éach bez podzia┼éu na nauczycieli i asystent├│w poniewa┼╝ wszyscy spe┼éniaj─ů formalne wymagania edukacyjne, pos┼éuguj─ů si─Ö j─Özykiem angielskim, maj─ů odpowiednie kwalifikacje, umiej─Ötno┼Ťci i do┼Ťwiadczenie. Wszyscy podlegaj─ů Dyrektorowi szko┼éy, co zapewnia najwy┼╝sz─ů jako┼Ť─ç i koordynacj─Ö procesu edukacji.

 

Za┼éo┼╝enia IPC umo┼╝liwiaj─ů nam tworzenie jednostek nauczania uwzgl─Ödniaj─ůcych aspekty PPP, kt├│re w innym przypadku nie zosta┼éyby zrealizowane. Dzi─Öki temu ilo┼Ť─ç materia┼éu, kt├│ry nale┼╝y om├│wi─ç z dzie─çmi poza g┼é├│wnymi blokami zaj─Ö─ç zostaje zredukowana. Ta sama zasada dotyczy wszystkich przedmiot├│w obowi─ůzkowych uj─Ötych w PPP b─Öd─ůcych kontynuacj─ů nauczania zintegrowanego.

 

Poszczeg├│lne przedmioty wskazane w PPP realizowane s─ů nast─Öpuj─ůcy spos├│b:

 

Matematyka ÔÇô Zaj─Öcia odbywaj─ů si─Ö w j─Özyku angielskim, dla dzieci polskich uzupe┼énione dodatkowo terminologi─ů polsk─ů, prowadzone przez dw├│ch nauczycieli pracuj─ůcych zespo┼éowo;

 

Przyroda w szkole podstawowej ÔÇô Zaj─Öcia odbywaj─ů si─Ö w j─Özyku angielskim, dla dzieci polskich uzupe┼énione dodatkowo terminologi─ů polsk─ů, prowadzone przez dw├│ch nauczycieli pracuj─ůcych zespo┼éowo;

 

Historia i geografia w szkole podstawowej – Zaj─Öcia odbywaj─ů si─Ö w j─Özyku angielskim, dla dzieci polskich uzupe┼énione dodatkowo terminologi─ů polsk─ů, prowadzone przez dw├│ch nauczycieli pracuj─ůcych zespo┼éowo. Szczeg├│lne aspekty programu nauczania historii i geografii Polski, kt├│re nie mog─ů by─ç zrealizowane w ramach IPC, nauczane s─ů na zaj─Öciach dodatkowych organizowanych w zale┼╝no┼Ťci od potrzeb w j─Özyku polskim;

 

J─Özyk polski ÔÇô Zaj─Öcia prowadzi jeden nauczyciel. Polskie dzieci ucz─Öszczaj─ů na osobne lekcje j─Özyka polskiego w czasie, gdy inni uczniowie maj─ů zaj─Öcia wyr├│wnuj─ůce z j─Özyka angielskiego jako j─Özyka obcego lub z j─Özyk├│w narodowych. Lekcje j─Özyka polskiego odbywaj─ů si─Ö na wcze┼Ťniejszym etapie edukacji w stosunku do wymaga┼ä programu MEN, aby dzieci mog┼éy wykszta┼éci─ç solidne podstawy i ograniczy─ç ilo┼Ť─ç pracy na p├│┼║niejszych etapach edukacji;

 

Lekcje religii ÔÇô Zaj─Öcia prowadzi jeden nauczyciel, organizowane s─ů po szkole, w zale┼╝no┼Ťci od potrzeb.

 

W przypadku, gdy kt├│re┼Ť z dzieci b─Ödzie mia┼éo trudno┼Ťci z dwuj─Özycznym funkcjonowaniem i b─Ödzie wymaga┼éo dodatkowej pomocy, istnieje mo┼╝liwo┼Ť─ç zorganizowania zaj─Ö─ç uzupe┼éniaj─ůcych, aby zaradzi─ç tym problemom.

 

Z uwagi na to, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç obowi─ůzkowego materia┼éu uj─Ötego w PPP b─Ödzie realizowana w ramach normalnych zaj─Ö─ç lekcyjnych (IPC), podczas kt├│rych polski nauczyciel b─Ödzie wprowadza┼é wymagan─ů terminologi─Ö polsk─ů, nie b─Ödzie potrzeby dodatkowego obci─ů┼╝ania dzieci prac─ů domow─ů zwi─ůzan─ů z przedmiotami polskimi. Rozwi─ůzanie to wyeliminuje r├│wnie┼╝ konieczno┼Ťci opuszczania lekcji programu mi─Ödzynarodowego na poczet realizacji przedmiot├│w PPP.

 

Od pierwszej klasy gimnazjum opracowali┼Ťmy po┼é─ůczony program nauczania, dostosowany do wymaga┼ä MEN. Oznacza to, ┼╝e pocz─ůwszy od klasy 7 mi─Ödzynarodowej (1 klasa polskiego gimnazjum) program nauczania przyrody jest rozbity na trzy osobne przedmioty: biologi─Ö, chemi─Ö i fizyk─Ö. Rozwi─ůzanie to daje uczniom mo┼╝liwo┼Ť─ç lepszego zg┼é─Öbienia wiedzy z dziedzin przyrodniczych zanim zdecyduj─ů si─Ö na wyb├│r przedmiot├│w do egzaminu GCSE (General Certificate of Secondary Education).

 

W ostatnich klasach polskiej szko┼éy podstawowej oraz w klasach gimnazjalnych konieczne jest zast─Öpowanie zaj─Ö─ç z niekt├│rych przedmiot├│w lekcjami j─Özyka polskiego. Przedmioty takie jak ICT, Muzyka i Plastyka strac─ů na rzecz j─Özyka polskiego po jednej godzinie lekcyjnej, kolejne dwie lekcje j─Özyka polskiego odb─Öd─ů si─Ö kosztem zaj─Ö─ç teatralnych. Jeste┼Ťmy jednak otwarci na propozycje rodzic├│w i dzieci widz─ůc r├│wnie┼╝ mo┼╝liwo┼Ťci organizacji takich zaj─Ö─ç poza godzinami szkolnymi.

 

Dzieci, kt├│re w momencie rozpocz─Öcia nauki w szkole s┼éabo lub wcale nie pos┼éuguj─ů si─Ö j─Özykiem angielskim maj─ů zapewnion─ů dodatkow─ů pomoc w postaci intensywnych lekcji j─Özyka angielskiego jako obcego (EAL), tak aby mog┼éy jak najszybciej dor├│wna─ç innym uczniom w klasie. Uczniowie mog─ů korzysta─ç z tych zaj─Ö─ç tak d┼éugo, jak jest to konieczne. Model pracy zespo┼éowej nauczycieli pozwala na ograniczenie frustracji i stresu zwi─ůzanego z brakiem zrozumienia jaki zwykle prze┼╝ywaj─ů dzieci w takich sytuacjach, r├│wnocze┼Ťnie umo┼╝liwiaj─ůc im dor├│wnywanie reszcie klasy w zakresie wykonywanych obowi─ůzk├│w.

 

Przedstawiony spos├│b realizacji PPP, spe┼énienia wymog├│w prawnych i zaspokojenia potrzeb edukacyjnych polskich dzieci wymaga szczeg├│lnej proporcji pomi─Ödzy ilo┼Ťci─ů uczni├│w i nauczycieli. Umo┼╝liwi ona ponadto szybk─ů identyfikacj─Ö i zaspokojenie indywidualnych potrzeby uczni├│w, oraz uczyni proces nauczania bardziej efektywnym.

 

Opracowanie optymalnej strategii kszta┼écenia dzieci polskich w szkole mi─Ödzynarodowej oraz jej p├│┼║niejsza prawid┼éowa realizacja wymagaj─ů praktycznej znajomo┼Ťci i do┼Ťwiadczenia w tym zakresie. Dyrektor ds. Polskiej Podstawy Programowej (ze wzgl─Ödu na trwaj─ůcy jeszcze stosunek pracy w innej szkole dane personalne b─Öd─ů ujawnione w p├│┼║niejszym czasie, po jego ca┼ékowitym wyga┼Ťni─Öciu) oraz Dyrektor szko┼éy, Lindsay Davidson┬á┼Ťci┼Ťle wsp├│┼épracuj─ů, aby wszystkie elementy podstawy programowej wymaganej przez MEN zosta┼éy jasno okre┼Ťlone i zintegrowane w ramach g┼é├│wnego programu nauczania realizowanego przez wszystkie dzieci lub zorganizowane w postaci dodatkowych zaj─Ö─ç i warsztat├│w w zale┼╝no┼Ťci od potrzeb.┬á

 

Dyrektor ds. Polskiej Podstawy Programowej jest angloj─Özyczny i ma wieloletnie do┼Ťwiadczenie w pracy z dzie─çmi ucz─Öszczaj─ůcymi do polskich szk├│┼é podstawowych i gimnazj├│w oraz do Polskich Szk├│┼é Sobotnich za granic─ů, dlatego te┼╝ doskonale orientuje si─Ö z jakimi trudno┼Ťciami borykaj─ů si─Ö dzieci ucz─ůce si─Ö w dw├│ch j─Özykach r├│wnocze┼Ťnie.

 

Lindsay Davidson, kt├│ry swobodnie komunikuje si─Ö w j─Özyku polskim ma dw├│jk─Ö dzieci, kt├│rych edukacja obejmuje zar├│wno polsk─ů podstaw─Ö programow─ů, jak i program mi─Ödzynarodowy. W pe┼éni ┼Ťwiadomy ogromnych zalet wynikaj─ůcych z takiej edukacji, zna r├│wnie┼╝ problemy, z kt├│rymi zmagaj─ů si─Ö takie rodziny i same dzieci.

 

Skuteczne współdziałanie obydwu dyrektorów umożliwia nam realizację trzech opisanych na wstępie celów.

 

Niezależnie od sytuacji oraz narzuconych prawem ram programowych i godzinowych dołożymy wszelkich starań, aby poziom edukacji w zakresie polskich wymagań spełniony był na jak najwyższym poziomie.

 

 

 

sitemap   |   Tworzenie stron internetowych - hauerpower studio Krak├│w.